tirsdag 12. juli 2011

"Verneplikt"



Mine siste dager som soldat er over og jeg er vendt tilbake til den virkelige verden. Det er både skummelt og litt godt å være tilbake. Jeg har hatt et supert år som soldat. Og vil anbefale alle både jenter og gutter å ta et år i militæret. "Buhu jeg taper penger fra jobben." eller "jeg vil ikke at noen skal bestemme over meg." Eller kanskje bare så enkelt som "Jeg gidder ikke."

1. Penger? Du får gratis mat og bosted og strøm. Gratis lege og tannlege. I tillegg til at du får nesten 5000 kr i spennepenger i måneden. Ja du kunne kanskje tjent mer som sivil, men hvorfor skal penger være så viktig.

2. Skal ingen bestemme over deg? Du står nederst på næringskjeden i rørleggerfirmaet du jobber for og ALLE bestemmer over deg der. Så hva er forskjellen? Tror du ikke at det er påtide at du lærer deg disiplin og det å gjøre ting en egentlig ikke vil men du vet du må? Som feks å ta oppvasken.

3. Du gidder ikke??? Du bor i verdens beste land å bo i! Du har gratis sykehus og omsorg om du skulle bli syk og gammel. Gratis skole. Du er fri til å si hva du vil og være hvem du vil uten å bli fengslet eller utstøtt. Du har alle livets muligheter. Og du vil ikke engang bruke et år av livet ditt å gi igjen til samfunnet som støtter deg om du faller.

Alle disse tingen er absolutt verdt å gi fra seg fra for alle opplevelsene, de gode vennene og alt jeg har lært det siste året.

Et gammet britisk utrykk sier " There is nothing called a free lunch" Hvis du ønsker å delta i vårt fantastiske samfunn må du være villig til å ofre litt for godene!

Så mann deg opp og kom deg i militæret! Hvis en 50kg blond stavangerjente klarer det så klarer du det og!!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar